چگونه دیتاهای پرسشنامه را در spss وارد کنیم؟

چگونه دیتاهای پرسشنامه را در spss وارد کنیم؟

چگونه دیتاهای پرسشنامه را در spss وارد کنیم؟ بسیاری از دانشجویان بعد از جمع‌آوری داده‌ها در قسمت نحوه ورود دیتاها به نرم افزار اس پی اس اس مشکل دارند. در این مقاله و فیلم آموزشی نحوه ورود داده‌ها به نرم افزار spss را آموزش می‌دهیم.

 

 

 

چگونه دیتاهای پرسشنامه را در spss وارد کنیم؟

برای ورود داده‌های پرسشنامه به  اس پی اس اس مراحل زیر را دنبال می‌کنیم:

  • مرحله اول: بعد باز کردن نرم افزار spss در قسمت پایین گوشه سمت چپ گزینه  Variable View  را انتخاب می‌کنیم.

 

  • مرحله دوم : تعیین نام و متغیرها(ستون Name ): برای نام گذاری متغیرها در این ستون، نام یک متغیر می‌تواند بهترین نامی که بتواند مفهوم سؤال اول را بیان کند انتخاب نمایید (مثلا q1). همین طور برای دومین سؤال (مثلا q2) سومین سول (مثلا q3) و الی آخر ادامه دهید. نام اولین متغیر (q1) را در اولین خانه‌ی ستون Name تایپ و کلید Enter را فشار دهید. حال خانه دوم ستون Name آماده‌ی پذیرش نام دومین متغیر ( q2) می‌باشد. پس از تایپ نام این متغیر، Enter را فشار دهید تا خانه‌ی بعدی ستون Narne فعال شود.  همین روند را تا زمانی که تمام متغیرهای پرسشنامه نام گذاری شوند ادامه دهید.

 

  • مرحله سوم: تعیین جزئیات متغیرها(ستون Decimals و ستون Measure ): برای مختصر بودن آموزش فقط دو قسمت از جزئیات متغیرها یعنی ستون Decimals و Measure توضیح می‌دهیم. ستون Decimals تعداد عدد اعشار داده‌ها را نشان می‌دهد. یعنی اگر Decimals را ۲ قرار دهیم فقط دو عدد پشت ممیز را نشان می‌دهد. با توجه به این که داده‌های پرسشنامه عدد اعشار قبول نمی‌کنند. ما این ستون را برای کلیه متغیرها صفر قرار می‌دهیم.

 

  • مرحله چهارم: تعیین مقیاس متغیر(ستون Measure ): در ستون Measure تعیین مقیاس (سطح) اندازه‌گیری پیش فرض SPSS مقیاس انداز متغیرهای کیفی یا رسته‌ای، Nominal می‌باشد. شما می‌توانید در این ستون مقیاس اندازه‌گیری را تعیین کنید. برای متغیرهای نسبتی و فاصله‌ای گزینه‌ی Scale. برای متغیرهای ترتیبی گزینه‌ی Ordinal و برای متغیرهای اسمی مقیاس Nominal را انتخاب کنید. انتخاب مقیاس در محاسبات SPSS در بعضی نمودارها، تغییراتی را ایجاد می‌کند.

 

  • مرحله پنجم: به قسمت Data view برمی‌گردیم و طبق ویدیو فوق داده‌ها را در نرم افزار وارد می‌کنیم. و در انتها فایل را ذخیره می‌کنیم.

 

توضیحات

  • در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا تمایل دارید تجزیه و تحلیل داده‌های خود را به ما بسپارید از اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.

9 thoughts on “چگونه دیتاهای پرسشنامه را در spss وارد کنیم؟

  1. سلام و سپاسگزارم از ویدیو و توضیحات خوب و مفیدتون. فقط سوال من این هست که آیا نباید برای متغییر های nominal و ordinal در قسمت value گروه بندی تعریف کنیم و بعد در قسمت data view اون اعدادی که بر اساس گروه ها تعریف کردیم زیر متغییر ها بگذاریم؟
    سوال دیگرم این هست که با چه روشی از spss تحلیل آماری این نوع پرسشنامه رو انجام میدیم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر

    1. با عرض سلام. ارزش گذاری متغیرها (value) هیچ تغیری در نتایج ایجاد نخواهد کرد و صرفا برای مشخص شدن متغیر کیفی چه عددی به آن اختصاص دادید کاربرد دارد. میتونید بزارید وقت کم داشتید میتونید نزارید فقط خاطرتون باشه که هر عدد در هر متغیر نمایانگر چیست.
      نرم افزار spss فقط یک ابزار است شما باید اهداف و فرضیات تحقیق به یک نفر، آماری بفرستید تا در مورد روش انجام کار راهنمایی کنند.

  2. سلام
    پرسشنامه هایی مانند scl90 که ۹ شاخه را در روانشناسی می سنجند و برای تعداد زیادی افراد استفاده شده را می شه دقیقتر توضیح بفرمایید . در قسمت name هر پرسشنامه یا هر شاخه از پرسشنامه را باید اورد؟

    1. همانند ویدیو آموزشی عمل کنید کلیه دیتاها را در نرم افزار وارد کنید در انتها برای هر شاخه از سوالات مربوط به آن شاخه میانگین بگیرید. ابن قسمت در نرم افزار اکسل برای شما راحتر است.

    2. سلام و عرض ادب. پژوهشگر عزیز متوجه منظور شما نشدم. سوال را واضحتر بفرمایید حتما به شما جواب خواهیم داد.

  3. ضمن عرض سلام و خسته نباشید، من کارهایی که فرمودید انجام دادم فقط چگونه الان مقایسه تی تست رو روی دو گروه مختلف انجام بدم؟

  4. سلام‌وقت به خیر
    ببخشید برای متغیری مثل وزن مثلا اگر بخواهیم بسنجیم چه تعداد وزن زیر ۲.۵۰۰گرم و جه تعداد بین ۲.۵۰۰تا ۳.۹۹۹هستند باید قسمت valueچطوری پر بشه ؟ و labelبزنیم

  5. با سلام و وقت بخیر.
    چطور سوالات دو قسمتی پرسشنامه رو وارد variable view کنم؟مثلا سوال دارای دو قسمت الف و ب هست و هردو دارای پاسخ با طیف لیکرت هستن.

    1. سلام و عرض ادب. باید دو سوال براش تعریف کنید. قسمت الف به عنوان یک سوال بجدا وارد کنید و قسمت ب را نیز همچچنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *