پرسشنامه‌های استاندارد تحلیل آمار

پرسشنامه‌های استاندارد تحلیل آمار

ویژگی‌های پرسشنامه‌های استاندارد تحلیل آمار:

پرسشنامه‌های استاندارد تحلیل آمار دارای خصوصیات زیر می‌باشد:

  • روایی و پایایی
  • تعریف مفهومی
  • تعریف عملیاتی
  • شیوه‌ی نمره‌گذاری
  • زیر مقیاس یا بعد 
  • منبع
  • اسم سازنده

همچنین در صورت وجود مولفه، سوالات مربوط به هر مولفه مشخص شده است. سایت تحلیل آمار دارای بیش از ۵۰۰۰ پرسشنامه استاندارد می‌باشد. پرسشنامه‌ها تمامی رشته‌های روانشناسی و پزشکی و حسابداری و اقتصادی و .. در سایت تحلیل آمار موجود می‌باشد.

تعریف مفهومی و عملیاتی در پرسشنامه‌های استاندارد تحلیل آمار

در هر پژوهشی باید مولفه‌های پژوهش به صورت‌های عملیاتی و مفهومی تعریف گردند. مولفه‌ها را می‌توان به دو روش مفهومی و عملیاتی مورد بررسی قرار داد. تعریف مفهومی به تعریف یک واژه به وسیله‌ی دیگر واژه‌ گفته می‌شود. در حقیقت تعریف عملیاتی به تعریفی گفته می‌شود که بر خصوصیات قابل مشاهده بنا شده است. این خصوصیات همان سوالات پرسشنامه را بدست می‌دهند.

تعریف مفهومی در پرسشنامه‌های استاندارد تحلیل آمار به چه معناست؟

تعریف مفهومی Conceptual definition به تعریف یک مولفه به وسیله‌ی تعاریف دیگر برای درک آن مولفه گفته می‌شود. در این تعریف معمولاً به یک پدیدآورنده صاحب نظر ارجاع داده می‌شود.

تعریف عملیاتی به چه معناست؟

تعریف عملیاتی Operational definition یعنی اندازه‌پذیر کردن مفاهیم مورد پژوهش. بنا به تعریف مفهومی، معنی مولفه در دست بررسی قابل فهم می‌شود. بنابراین به وسیله‌ی تعریف عملیاتی باید مولفه در دست بررسی قابل اندازه‌گیری و سنجش می‌شود.

روایی و پایایی پرسشنامه 

هنگام تدوین فصل سوم تحقیق به قسمتی خواهید رسید که باید ابزار جمع‌آوری داده‌ها را از منظر پایایی و روایی بررسی کنید.

در جریان هستید که از روش‌های متفاوتی، که مهمترین آن پرسشنامه است، اما این روش تا زمانی که دو خصوصیت باارزش پایایی و روایی را نداشته باشند قابل اعتماد نخواهد بود و نمی ‌توانیم به نتایج حاصل از آن­ اعتماد بکنیم. در نتیجه لازم است از اول با این معانی آشنایی پیدا کنین.

روایی پرسشنامه به چه معناست؟

روشی که برای جمع کردن دیتاها مورد استفاده قرار می ‌گیرد، در ابتدا باید روایی کامل (Validity) داشته باشد و دوما باید از پایایی کامل برخوردار باشد. روایی به این معنی هست که ابزار به کار برده شده تا چه میزان می‌‌تواند مولفه مورد بررسی را صحیح اندازه‌ بگیرد. هدف از روایی این است که روشی که جهت اندازه‌گیری مولفه مورد نظر انتخاب شده است ویژگی‌ای که ابزار برای آن درست شده است را دارد یا نه.

پایایی پرسشنامه به چه معناست؟

زمانی که می‌گویم روش جمع‌آوری دیتا‌ها باید  از ویژگی پایایی یا (Reliability) برخوردار باشد به این معنی است که اگر در چندین بازه زمانی متفاوت و مجزا در یک گروه از آن استفاده کنیم در نتیجه حاصل شده تفاوت چندانی دیده نشود. جهت سنجش پایایی از شاخصی به اسم ضریب پایایی استفاده می­‌شود. دامنه ضریب پایایی از ۰ تا +۱ است بنابراین اگر ضریب را صفر در نظر بگیریم عدم پایایی داریم و اگر ضریب را ۱+ در نظر بگیریم پایایی کامل را خواهیم داشت. 

برای مشاهده پرسشنامه‌های استاندارد تحلیل آمار اینجا کلیک کنید.

توضیحات پرسشنامه‌های استاندارد تحلیل آمار:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک از اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • شما با خرید این محصولات، همراه پرسشنامه فیلمی جهت آموزش نحوه وارد کردن داده‌ها در SPSS دریافت خواهید کرد.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می‌باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیلک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *