پرسشنامه استاندارد افسردگی بک 1974

پرسشنامه استاندارد افسردگی بک ۱۹۷۴

پرسشنامه استاندارد افسردگی بک ۱۹۷۴ توسط بک در سال ۱۹۶۱ تدوین شد و در سال ۱۹۷۴ مورد تجدید نظر قرار گرفت. این پرسشنامه شامل ۲۱ ماده است و فاقد زیر مقیاس می‌باشد و تک عاملی می‌باشد. 

از آنجا که بررسی‌های گسترده‌ای در مورد ویژگی‌های روان‌سنجی و کاربرد مناسب پرسشنامه انجام گرفته است، از پرکاربردترین ابزارهای اندازه‌گیری برای افسردگی است.

قیمت : ۵۰۰۰ تومان

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت در قسمت محصولات با رنگ سبز ظاهر می‌شود. همچنین لینک دانلود به ایمیلی که هنگام خرید ثبت می‌کنید ارسال خواهد شد. خواهشمند است ایمیل خود را با دقت وارد کنید.

تعاریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه استاندارد افسردگی بک ۱۹۷۴

تعریف مفهومی:

افسردگی: این اصطلاح بسیار وسیع و تا حدودی مبهم است، برای شخص عادی حالتی مشخص با غمگینی و گرفتگی و بی­‌حوصلگی و برای پزشک گروه وسیعی از اختلالات خلقی با زیر شاخه‌­های متعدد را تداعی می‌­کند (پورافکاری،۱۳۷۳). امروزه تجارب تنش زا ناخواسته عکس­‌العمل افراد را تعیین می­‌کند. بدین ترتیب که وقتی فردی یک تجربه ناخوشایند و استرس همراه با آن را دریافت می­‌کند واکنش منفی به‌­صورت اضطراب، خود کم­بینی، افسردگی و غیره را از خود بروز می­‌دهد. زیرا در اغلب موارد قدرت برخورد مقابله طبیعی با مشکلات را در­نیافته و شاید نمی‌­تواند که دریافت صحیحی از موقعیت خود داشته باشد.

تعریف عملیاتی:

افسردگی: در این تحقیق افسردگی عبارت است از نمره‌­ای که فرد پس از پاسخ‌گویی به سئوال­‌های آزمون افسردگی بک کسب می‌­کند.

مشخصات پرسشنامه استاندارد افسردگی بک ۱۹۷۴:

  • تعداد سوالات:۲۱ گویه
  • تعداد صفحات:۱۲ صفحه
  • تعریف مفهومی: دارد
  • تعریف عملیاتی: دارد
  • شیوه نمره گذاری: دارد
  • زیرمقیاس یا مولفه: ندارد(تک عاملی)
  • روایی: دارد
  • پایایی: دارد
  • منبع: دارد
  • فرمت: pdf و word

روایی و پایایی پرسشنامه استاندارد افسردگی بک ۱۹۷۴:

روایی پرسشنامه استاندارد افسردگی بک ۱۹۷۴:

مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه گیری کند. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

در بررسی‌های گوناگون ضریب همبستگی نمرات هر ماده با کل نمرات پرسشنامه را بین ۰.۳۱ تا ۰.۶۸ گزارش نمود. این آزمون از ثبات درونی بالایی در بیماران روان‌پزشکی و غیر روان‌پزشکی برخوردار است و نتیجه پایایی بازآزمایی آن بیش از ۰.۶۰ گزارش شده است. در یک بررسی هنجاریابی، یزدان‌دوست (۱۹۸۸).

پایایی پرسشنامه:

مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم. نتایج حاصله نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می کنیم. اندازه آن معمولا بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

بامبری، الیور و مک‌لیور نشان دادند که نمرات مقیاس بک در جمعیت دانشجویی با درجه‌بندی مصاحبه روان‌پزشکی همبستگی دارد. در این بررسی پایایی آزمون به روش بازآزمایی حدود ۰.۷۵ و روایی آن به روش تنصیف، ۰.۹۰ به‌دست آمد. در پژوهش رزم زن(۱۳۹۲) پایایی پرسشنامه بر اساس روش تصینف ۰.۸۹۰ محاسبه شد.

برای دانلود پرسشنامه بیشتر اینجا کلیک کنید.

پرسشنامه‌های مرتبط با این پرسشنامه عبارتند از:

توضیحات:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک برروی اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • با کلیک بر روی نحوه وارد کردن داده‌ها در SPSS می‌توانید فیلم آموزشی نحوه‌ی وارد کردن داده‌ها در SPSS را مشاهده کنید.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.