پرسشنامه تعارضات زناشويي ثنایی 1379

پرسشنامه استاندارد تعارضات زناشویی ثنایی ۱۳۷۹

پرسشنامه استاندارد تعارضات زناشویی ثنایی ۱۳۷۹ (MCQ) یک ابزار ۴۲ سوالی است که برای سنجیدن تعارضات زن و شوهری و بر مبنای تجربیات بالینی ثنایی (۱۳۷۹) ساخته شده است. این پرسشنامه هشت بعد از تعارضات را می‌سنجد که عبارت‌اند از : کاهش همکاری، کاهش رابطه جنسی، افزایش واکنش‌های هیجانی،افزایش جلب حمایت فرزندان، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود، کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و دوستان، جدا کردن امور مالی از یکدیگر و کاهش ارتباط مؤثر. پرسشنامه در پژوهش سلیمانی(۱۳۹۲) اعتباریابی شده است.

قیمت : ۵۰۰۰ تومان

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت در قسمت محصولات با رنگ سبز ظاهر می‌شود. همچنین لینک دانلود به ایمیلی که هنگام خرید ثبت می‌کنید ارسال خواهد شد. خواهشمند است ایمیل خود را با دقت وارد کنید.

تعاریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه استاندارد تعارضات زناشویی ثنایی ۱۳۷۹

تعریف مفهومی:

تعارضات زناشویی: به تعارضاتی گفته می‌شود که ناشی از ناهماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضای آن، خودمحوری، اختلاف درخواسته‌ها، طرحواره‌های رفتاری و رفتار غیرمسؤولانه نسبت به ارتباط زناشویی و ازدواج است. با تغییرات عدیده در نهاد خانواده، هر چند بطی ء و کم سرعت، شاهد تنش‌ها و تضادهایی در میان افراد تشکیل دهنده این نهاد هستیم که یکی از این حالات وجود طلاق در سطح بالا در جوامع امروزی است. طلاق بعنوان جوابی است به تنش‌ها و تضادهایی که در میان همسران رخ می‌دهد و امکان نگه‌داری این نهاد را از بین می‌برد (بهاری و ستوده ، ۱۳۸۶).

تعریف عملیاتی:

نمره‌ای است که آزمودنی‌ها از پرسشنامه تعارضات زناشویی MCQ ثنایی ( ۱۳۷۹ ) به دست آورده‌اند.

مشخصات پرسشنامه استاندارد تعارضات زناشویی ثنایی ۱۳۷۹:

  • تعداد سوالات:۴۲ گویه
  • تعداد صفحات:۱۰صفحه
  • تعریف مفهومی: دارد
  • تعریف عملیاتی: دارد
  • شیوه نمره گذاری: دارد 
  • زیرمقیاس یا مولفه: ندارد(تک عاملی)
  • روایی: دارد
  • پایایی: دارد
  • منبع: دارد
  • فرمت: pdf و word

روایی و پایایی پرسشنامه استاندارد تعارضات زناشویی ثنایی ۱۳۷۹:

روایی پرسشنامه استاندارد تعارضات زناشویی ثنایی ۱۳۷۹:

مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه‌گیری کند. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

در مرحله تحلیل محتوای آزمون، پس از اجرای مقدماتی و محاسبه همبستگی هر سؤال با کل پرسشنامه و مقیاس‌های آن، به دلیل همبستگی مناسبِ سؤالات هیچ سؤالی حذف نشد ثنایی ،( ۱۳۷۹) دو نمونه از سوالات هنگام دعوا با همسرم، رابطه من با خانواده پدر: «این پرسشنامه من و همسرم حساب‌های مالی» و مادر او قطع می‌شود.

پایایی پرسشنامه:

مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم. نتایج حاصله نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌کنیم. اندازه آن معمولا بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه روی یک گروه ۲۷۰ نفری  به دست آمد و ۸ خرده مقیاس آن از ۲۷۰ نفری برابر با ۹۶۰؛ کاهش رابطه جنسی،  این قرار است: کاهش همکاری، ۸۱درصدی افزایش جلب ۰.۶۱ ؛ افزایش واکنش های هیجانی، ۷۰ درصد افزایش رابطه فردی با خویشاوندان ؛ حمایت فرزندان، ۳۳ درصد؛ کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و خِود، ۸۶درصد و ۸۹ درصد ؛ جدا کردن امور مالی از یکدیگر ۷۱ دوستان، ۸۹ درصد و همچنین این پرسشنامه از روایی؛ کاهش ارتباط مؤثر،  ۶۹ درصد خوبی برخوردار است.

برای دانلود پرسشنامه بیشتر اینجا کلیک کنید.

پرسشنامه‌های مرتبط با این پرسشنامه عبارتند از:

توضیحات:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک برروی اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • با کلیک بر روی نحوه وارد کردن داده‌ها در SPSS می‌توانید فیلم آموزشی نحوه‌ی وارد کردن داده‌ها در SPSS را مشاهده کنید.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.