پرسشنامه اضطراب آشكار كودكان لست 1993

پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان لست ۱۹۹۳

پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان لست ۱۹۹۳ یکی از معتبرترین و پرمصرف­ترین آزمون‌­های اضطراب برای کودکان و نوجوانان است که توسط لست، ۱۹۹۳ طراحی و اعتباریابی شده است. این مقیاس به منظور ارزیابی حضور و یا غیاب نشانه­‌های متنوع مربوط به اضطراب طراحی گردیده است. این پرسشنامه توسط یوسف وند(۱۳۹۲) اعتباریابی  شده است.

قیمت : ۵۰۰۰ تومان

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت در قسمت محصولات با رنگ سبز ظاهر می‌شود. همچنین لینک دانلود به ایمیلی که هنگام خرید ثبت می‌کنید ارسال خواهد شد. خواهشمند است ایمیل خود را با دقت وارد کنید.

تعاریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان لست ۱۹۹۳

تعریف مفهومی:

اضطراب آشکار کودکان: «معمولاً به احساس‌ترس، تشویش فراگیر، مبهم و بسیار ناخوشایند اطلاق می‌­شود. فرد مضطرب، خصوصاً در مورد خطرات ناشناخته بسیار نگران است. افزون بر آن فرد مضطرب عموماً ترکیبی از نشانه­‌های زیر را نشان می‌­دهد: تپش سریع قلب، تنگی نفس، اسهال، بی­‌اشتهایی، سستی، سرگیجه، بی­خوابی، تکرار ادرار، لرزش، همه­ این نشانه‌­های جسمانی با ترس و اضطراب همراهند»(ساراسون؛ ۱۳۹۰: ۳۰۴).

تعریف عملیاتی:

اضطراب: در این پژوهش اضطراب، میزان نمره کسب شده از طریق پاسخ به سؤالات اضطراب مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) که یک مقیاس خود گزارش دهی ۳۸ گویه­ است که قبل و بعد از درمان از آزمودنی­‌ها گرفته و اندازه گیری می­‌شود.

مشخصات پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان لست ۱۹۹۳:

  • تعداد سوالات:۳۷ گویه
  • تعداد صفحات:۹ صفحه
  • تعریف مفهومی: دارد
  • تعریف عملیاتی: دارد
  • شیوه نمره گذاری: دارد 
  • زیرمقیاس یا مولفه: ندارد(تک عاملی)
  • روایی: دارد
  • پایایی: دارد
  • منبع: دارد
  • فرمت: pdf و word

روایی و پایایی پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان لست ۱۹۹۳:

روایی پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان لست ۱۹۹۳:

مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه‌گیری کند. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

در خصوص روائی مقیاس RCMAS تاکنون مطالعات فراوانی صورت گرفته است و روائی سازه هم­زمان، محتوا و پیش بینی این مقیاس در پژوهش‌­های متفاوتی مورد تأیید قرار گرفته است. در ایران نیز تقوی و علیشاهی (۱۳۸۲) پایائی و روائی این مقیاس را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس این بررسی پایائی مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان با استفاده از دو روش بازآزمایی و تنصیفی بررسی گردید که به ترتیب ضرائب پایائی ۰.۶۷ و ۰.۶۶ به دست آمد.

پایایی پرسشنامه:

مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم. نتایج حاصله نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌کنیم. اندازه آن معمولا بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

همچنین مطالعاتی متعدد در مورد پایائی مقیاس RCMAS، از ثبات نتایج با استفاده از روش­‌های بازآزمایی و آلفای کرونباخ حکایت می­‌کند. پایایی پرسشنامه در پژوهش یوسف وند(۱۳۹۲) بر اساس بازآزمایی مورد تایید قرار گرفت.

برای دانلود پرسشنامه بیشتر اینجا کلیک کنید.

پرسشنامه‌های مرتبط با این پرسشنامه عبارتند از:

توضیحات:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک برروی اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • با کلیک بر روی نحوه وارد کردن داده‌ها در SPSS می‌توانید فیلم آموزشی نحوه‌ی وارد کردن داده‌ها در SPSS را مشاهده کنید.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.