پرسشنامه استاندارد سبک های فرزند پروری بامریند 1967

پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند ۱۹۶۷

پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند ۱۹۶۷ توسط بامریند (۱۹۶۷) طراحی و اعتباریابی شد. این پرسشنامه شامل ۳۰ گویه بسته-پاسخ است، که سبک‌های فرزند پروری سهل گیرانه، مقتدرانه و مستبدانه را می سنجد.

در این پرسشنامه ۱۰ ماده آن به شیوه سهل‌گیر(۱ تا ۱۰)، ۱۰ ماده به شیوه مستبد (۱۰ تا ۲۰) و ۱۰ ماده دیگر به شیوه مقتدرانه (۲۰ تا ۳۰)  به امر پرورش فرزند مربوط می‌شود. در این پرسشنامه، والدین نظر خود را بر حسب مقیاس ۵ درجه‌ای لیکرتی مشخص می‌کنند. این پرسشنامه استاندارد می‌باشد.

قیمت : ۵۰۰۰ تومان

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت در قسمت محصولات با رنگ سبز ظاهر می‌شود. همچنین لینک دانلود به ایمیلی که هنگام خرید ثبت می‌کنید ارسال خواهد شد. خواهشمند است ایمیل خود را با دقت وارد کنید.

تعاریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند ۱۹۶۷

تعریف مفهومی

سبک‌های فرزندپروری: سبک فرزند پروری عبارت است از مجموعه‌­ای از رفتارهایی که تعیین کننده ارتباط والدین-فرزند در طیف وسیعی از موقعیت هاست(فیتز پاتریک، ۲۰۱۴). بامریند (۱۹۷۲) در مطالعات خود سه ویژگی را آشکار می‌سازد که روش مؤثر را از روش‌های نه‌چندان مؤثر فرزند پروری جدا می‌سازد، این سه ویژگی عبارت‌اند از ۱ : پذیرش و روابط نزدیک ۲- کنترل و ۳- استقلال دادن. از تعامل این سه ویژگی سه سبک فرزند پروری مشخص می‌شود: مقتدرانه، مستبدانه و سهل­‌گیرانه. سبک مقتدرانه با پذیرش و روابط نزدیک، روش‌های کنترل سازگارانه و استقلال دادن مناسب مشخص می‌شود.

تعریف عملیاتی

سبک فرزندپروری: سبک فرزند پروری نمره‌ای است که آزمودنی در پرسشنامه سبک­‌های فرزندپروری بامریند (۱۹۶۷) به دست می‌­آورد.

مشخصات پرسشنامه استاندارد سبک های فرزند پروری بامریند ۱۹۶۷

  • تعداد سوالات:۳۰ گویه
  • تعداد صفحات:۱۰صفحه
  • تعریف مفهومی: دارد
  • تعریف عملیاتی: دارد
  • شیوه نمره گذاری: دارد
  • زیرمقیاس یا مولفه: دارد
  • روایی: دارد
  • پایایی: دارد
  • منبع: دارد
  • فرمت: pdf و word

روایی و پایایی پرسشنامه استاندارد سبکهای فرزند پروری بامریند ۱۹۶۷

روایی پرسشنامه استاندارد سبکهای فرزند پروری بامریند ۱۹۶۷

مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه‌گیری کند. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

در پژوهش فخری علی آبادی (۱۳۹۷) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسش‌های تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می‌دهد، نظر خواهی شد و اصطلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال گردید. 

پایایی پرسشنامه

مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم. نتایج حاصله نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌کنیم. اندازه آن معمولا بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

بوری (۱۹۹۱) میزان پایایی این پرسشنامه را با استفاده از روش باز‌آزمایی به این شرح گزارش داد: ۰.۸۱ برای شیوه‌ی سهل‌گیرانه، ۰.۸۶ برای شیوه‌ی مستبدانه، ۰.۷۸ برای شیوه‌ی مقتدرانه در بین مادران و ۰.۷۷ برای شیوه‌ی سهل‌گیرانه، ۰.۸۵ برای شیوه‌ی مستبدانه و ۰.۹۲ برای شیوه‌ی مقتدرانه در بین پدران. سومالی (۱۳۹۳) پایایی ابزار برای کل پرسشنامه ۰.۹۲ و برای ابعاد به ترتیب برای سبک سهل‌گیر ۰.۷۵؛ مقتدرانه ۰.۷۸ و مستبدانه ۰.۷۲ به دست آمد.

برای دانلود پرسشنامه بیشتر اینجا کلیک کنید.

پرسشنامه‌های مرتبط با این پرسشنامه عبارتند از:

توضیحات:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک از اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • شما با خرید این محصول، همراه پرسشنامه فیلمی جهت آموزش نحوه وارد کردن داده ها در SPSS دریافت خواهید کرد.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیلک کنید.