پرسشنامه مراقبان بیماران اسکیزوفرنی گاتر 2015

پرسشنامه مراقبان بیماران اسکیزوفرنی گاتر ۲۰۱۵

پرسشنامه مراقبان بیماران اسکیزوفرنی SCQ دارای ۳۲ سؤال و شش مولفه توانمندی مراقب، روابط بین فردی، استقلال، شأن اجتماعی، نگرانی مراقب و خستگی مراقب است.

پرسشنامه مراقبان بیماران اسکیزوفرنی گاتر ۲۰۱۵ با هدف سنجش اثر مراقبت از بیمار اسکیزوفرنی از دیدگاه مراقبین توسعه یافته است. همه‌­ی سؤالات به صورت هرگز، به‌­ندرت، گاهی ­اوقات، اغلب و همیشه نمره­‌گذاری می­‌شوند. نمره بالا در این پرسشنامه نشان­‌دهنده بالاتر بودن شدّت اثر مراقبت و نمره پایین نشان­‌دهنده کم بودن شدّت اثر مراقبت روی مراقبان است.

قیمت : ۵۰۰۰ تومان

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت در قسمت محصولات با رنگ سبز ظاهر می‌شود. همچنین لینک دانلود به ایمیلی که هنگام خرید ثبت می‌کنید ارسال خواهد شد. خواهشمند است ایمیل خود را با دقت وارد کنید.

روایی و پایایی پرسشنامه مراقبان بیماران اسکیزوفرنی گاتر ۲۰۱۵

روایی پرسشنامه مراقبان بیماران اسکیزوفرنی گاتر ۲۰۱۵

در حقیقت، روایی به این مسئله مربوط است که یک وسیله‌ی اندازه‌گیری تا چه اندازه چیزی را اندازه‌گیری می­‌تواند بکند که ما فکر می‌کنیم. بنابراین، روایی یا اعتبار، میزان تطابق میان تعریف مفهومی متغیر با تعریف عملیاتی آن است. موضوع روایی ازآن ‌جهت دارای اهمیت است. که سنجش‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر تحقیق علمی را بی‌ارزش و بی کیفیت سازد.

در خصوص ‌دست‌یابی ‌به ‌روایی محتوایی ‌از ‌بیست ‌تن ‌از ‌اساتید ‌رشته‌های ‌مشاوره ‌و ‌روانشناسی‌ دانشگاه‌ علوم ‌تربیتی واحد مرودشت ‌در‌ مورد ‌میزان‌ تناسب ‌هر‌ سوال ‌با‌ موضوع‌ مورد ‌سنجش،‌ سوال شد.‌ و‌ اصلاحات ‌مختصری ‌در ‌جهت ‌واضح‌ بودن ‌مقصود ‌سوالات ‌و ‌نیز ‌مرتبط ‌بودن ‌آنها ‌با‌ ابعاد ‌رشدی ‌در ‌نظر‌ گرفته ‌شده‌ برای ‌مشاوران‌ با‌ تایید ‌این‌ اساتید ‌انجام ‌شد.‌ روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی سازه و روایی همگرا و واگرا و روایی ملاکی و روایی تشخیصی مورد ارزیابی قرار گرفت و تایید شد.

پایایی پرسشنامه

منظور از پایایی آن است که اگر وسیله اندازه‌گیری را در یک‌فاصله زمانی کوتاه در چندین مرجله و به گروه مشخصی از افراد بدهیم. نتایج بدست امده نزدیک به هم باشد. به‌عبارت‌ دیگر، «همبستگی میان یک گروه از نمرات و گروه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به‌صورت جداگانه بر یک دسته‌ی مورد آزمایش به‌دست‌آمده است» چقدر است. پرکاربردترین و مهم‌ترین مسیر ارزیابی میزان پایایی روش آلفای کرونباخ می‌باشد.

اگر این مقدار از ۰.۷ بالاتر باشد، می‌توان گفت ابزار دارای پایایی قابل قبولی است. در مواردی برای اندازه‌گیری مقیاس‌هایی که دارای آیتم‌های کمی هستند. نتایج بالاتر از ۰.۶ را هم می‌توان قابل ‌قبول دانست.

برای بررسی همسانی درونی مقیاس‌­های استخراج شده مراقبان اسکیزوفرنی (SCQ) از دو روش آلفای کرونباخ و دو نیمه شدن استفاده شد. نتایج حاصل از این روش نشان داد که ضریب آلفای ۶ مؤلفه‌­ی این پرسشنامه (مؤلفه­‌ی توانمندی مراقب، مؤلفه‌­ی روابط بین­‌فردی، استقلال، شأن اجتماعی، نگرانی مراقب، خستگی مراقب به ترتیب (۰.۹۴، ۰.۹، ۰.۸۳، ۰.۷۶، ۰.۷۱، ۰.۷) بودند که به  دلیل بالاتر بودن از حد پایه ۰.۷ نشان می­‌دهد که همسانی درونی این مقیاس در حد بالا است.

تعاریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه مراقبان بیماران اسکیزوفرنی گاتر ۲۰۱۵

تعریف مفهومی

اسکیزوفرنی: اصطلاح اسکیزوفرنی از (فرنی) به معنای روان، فکر، ذهن و (اسکیزو) از کلمه‌­ی یونانی به معنای گسیختگی و شکاف برداشتن خیال و خاطر آمده است. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معموالا روان گسستگی (قطع ارتباط با واقعیت) را تجربه کرده و توانایی درک محیط و پاسخ به آن در آنها مختل می­‌شود.

مراقبان بیمار: مراقبان، به ویژه مراقبان غیررسمی، به عنوان افرادی تعریف می­‌شوند که مسئولیت اصلی مدیریت بهبود فردی را که اسکیزوفرنی او تشخیص داده شده، به عهده دارند

تعریف عملیاتی

اسکیزوفرنی: بیمارانی که واجد ملاک­‌های تشخیصی DSM هستند و توسط روانپزشک به عنوان اسکیزوفرنی تشخیص داده شد­ه‌­اند.

مراقبان بیمار: منظور از مراقبان، اعضای خانواده­‌ی اصلی بیمارند که شامل پدر، مادر، خواهر، برادر و همسر بیمار می­‌شود.

مشخصات پرسشنامه مراقبان بیماران اسکیزوفرنی گاتر ۲۰۱۵

  • تعداد سوالات: ۳۲ گویه
  • تعداد صفحات : ۱۰ صفحه
  • تعریف مفهومی: دارد.
  • تعریف عملیاتی: دارد.
  • شیوه نمره گذاری: دارد.
  • روایی: دارد.
  • پایایی: دارد.
  • زیر مقیاس: دارد
  • منبع: دارد.
  • فرمت فایل: وورد و پی‌دی‌اف

برای دانلود پرسشنامه بیشتر اینجا کلیک کنید.

پرسشنامه‌های مرتبط با این پرسشنامه عبارتند از:

توضیحات:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک برروی اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • با کلیک بر روی نحوه وارد کردن داده‌ها در SPSS می‌توانید فیلم آموزشی نحوه‌ی وارد کردن داده‌ها در SPSS را مشاهده کنید.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.