پرسشنامه مهارتهای برنامه ریزی درسی معلمان افشین 1393

پرسشنامه مهارتهای برنامه ریزی درسی معلمان افشین ۱۳۹۳

پرسشنامه مهارتهای برنامه ریزی درسی معلمان افشین ۱۳۹۳ توسط افشین (۱۳۹۳) طراحی و اعتباریابی شده است. پرسشنامه اولیه دارای ۴۸ گویه بود که پس از توجه کامل، با نظر متخصصان به ۲۷ گویه کاهش یافت.

پس از طراحی گویه‌های پرسشنامه بر اساس متون نظری و تجربی، گویه‌هایی که مهارت‌های برنامه‌ریزی درسی  را می‌سنجید برای متخصصان برنامه‌ریزی درسی ارسال و از آنها خواسته شد که درجه اهمیت آن‌ها را مشخص کنند، پس از گردآوری داده‌ها در مرحله اول، رتبه‌بندی‌های به دست آمده درباره مولفه‌های مشخص شده و در مرحله  بعد پرسشنامه تنظیم شده که حاوی رتبه‌بندی حاصل از نظرخواهی در مرحله اول بود، برای متخصصان ارسال شد و از آنها خواسته شد که توافق نظر خود را با رتبه‌بندی به دست آمده اعلام کنند(افشین، ۱۳۹۳).

قیمت : ۵۰۰۰ تومان

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت در قسمت محصولات با رنگ سبز ظاهر می‌شود. همچنین لینک دانلود به ایمیلی که هنگام خرید ثبت می‌کنید ارسال خواهد شد. خواهشمند است ایمیل خود را با دقت وارد کنید.

تعاریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه مهارتهای برنامه ریزی درسی معلمان افشین ۱۳۹۳

تعریف مفهومی

مهارت برنامه‌ریزی درسی: مهارت قابلیتى است که با اطمینان معیّن و صرف حداقل انرژى یا زمان کارى به نتیجه برسد و به نوعی توانایی انجام دادن کار به شیوه خاص تعریف می‌شود(غزنوی و حسینی، ۱۳۹۱: ۲۲). و  برنامه‌ریزی درسی شامل سازماندهی یک سلسله فعالیت‌های یاد‌دهی و یادگیری  به منظور ایحاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده‌ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است.

بنابراین فرایند برنامه‌ریزی درسی شامل سازماندهی فعالیت‌ها و ارزشیابی می‌باشد و هدف آن ایجاد تغییرت مطلوب و محور آن یادگیرنده است(یارمحمدیان، ۱۳۸۹: ۲۳ ).

تعریف عملیاتی

مهارت برنامه‌ریزی درسی: مهارت‌های برنامه‌ریزی درسی بر اساس پاسخگویی به سوالات پرسشنامه مهارت‌های برنامه‌ریزی درسی افشین(۱۳۹۳) خواهد بود.

مشخصات پرسشنامه مهارتهای برنامه ریزی درسی معلمان افشین ۱۳۹۳

  • تعداد سوالات:۲۷ گویه
  • تعداد صفحات:۱۰ صفحه
  • تعریف مفهومی: دارد
  • تعریف عملیاتی: دارد
  • شیوه نمره گذاری: دارد 
  • زیرمقیاس یا مولفه: ندارد(تک عاملی)
  • روایی: دارد
  • پایایی: دارد
  • منبع: دارد
  • فرمت: pdf و word

روایی و پایایی پرسشنامه مهارتهای برنامه ریزی درسی معلمان افشین ۱۳۹۳

روایی پرسشنامه مهارتهای برنامه ریزی درسی معلمان افشین ۱۳۹۳

مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه‌گیری کند. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

در پژوهش افشین(۱۳۹۳) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسش‌های تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می‌دهد، نظر خواهی شد و اصطلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال گردید. 

پایایی پرسشنامه

مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم. نتایج حاصله نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌کنیم. اندازه آن معمولا بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

پایایی پرسشنامه در مطالعه افشین (۱۳۹۳) بر اساس ضریب آلافی کرونباخ  ۰.۸۱ به دست آمد.

برای دانلود پرسشنامه بیشتر اینجا کلیک کنید.

پرسشنامه‌های مرتبط با این پرسشنامه عبارتند از:

توضیحات:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک برروی اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • با کلیک بر روی نحوه وارد کردن داده‌ها در SPSS می‌توانید فیلم آموزشی نحوه‌ی وارد کردن داده‌ها در SPSS را مشاهده کنید.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.