پرسشنامه استاندارد استرس شغل 15 سوالی

پرسشنامه استاندارد استرس شغل ۱۵ سوالی

پرسشنامه استاندارد استرس شغل ۱۵ سوالی (HSE) یک پرسشنامه ۱۵ سوالی است و دارای سه زیر مقیاس نقش و ارتباط و کنترل می­‌باشد. سؤالات پرسشنامه در این تحقیق بر مبنای مقیاس ۵ درجه‌ای لیکرت تنظیم‌شده است. 

در این پرسشنامه برای نمره گذاری گزینه­‌های خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم تنظیم شده است، که به ترتیب دارای ارزش‌های ۵، ۴، ۳، ۲ و ۱ است. سوالات مربوط به هر متغیر در جدول مشخص شده است. این پرسشنامه استاندارد می‌باشد.

قیمت : ۵۰۰۰ تومان

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت در قسمت محصولات با رنگ سبز ظاهر می‌شود. همچنین لینک دانلود به ایمیلی که هنگام خرید ثبت می‌کنید ارسال خواهد شد. خواهشمند است ایمیل خود را با دقت وارد کنید.

تعاریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه استاندارد استرس شغل ۱۵ سوالی

تعریف مفهومی:

استرس شغلی: استرس ناشی از شغل، استرسی است که فرد معین بر سر شغل معینی دستخوش آن می‌شود. ازطرف دیگر واژه استرس امروزه چنان نقل هر زبانی است که گویا استرس مسئله همگانی و همه گیرو مبتلابه انسان امروز و مشخصه اصلی زندگی اوست، روانشناسان و دیگر صاحب نظران استرس می‌گویند، روی هم جمع شدن رویدادهای زندگی که سازگاری فرد را با موضع خویش برهم می‌زند، موجب استرس می‌شود این تشابه نزدیکی با مفهوم فیزیکی یا مهندسی استرس دارد(حمزوی، ۱۳۹۱).

استرس: هر نوع فشار روانی یا جسمی، که درجه آن از نظر قدرت یا تداوم از حد ظرفیت سازشی ارگانیسم فراتر رود و به ناسازگاری یا اختلال منجر شود.(پرومود باترا، ۱۳۷۵ ،ص ۵)

تعریف عملیاتی:

استرس شغلی: در این پژوهش منظور از استرس شغلی، فشارهای روانی یا جسمانی هستند که در محیط کار بر فرد وارد می­‌گردند و باعث می‌­شوند فرد نتواند به ­درستی از عهده کار برآید. استرس شغلی در بردارنده شاخص­‌های تقاضا، کنترل، حمایت مسئولین، حمایت همکاران، ارتباط، نقش و تغییرات که این شاخص­‌ها در حکم معرف­‌هایی برای استرس شغلی هستند که از طریق پرسشـنامه تحقیـق اندازه‌­گیری می­‌شوند. متغیرها طبق پرسشنامه ۳۰ گزینه که حداقل نمره ۳۰ و حداکثر آن ۱۵۰ می­‌باشد.این پرسشنامه مشتمل بر ۳۰ سوال می­‌باشد که متغیرهای تحقیق را مورد سنج قرار می­‌دهند. برای سنجش متغیر استرس شغلی از پرسشنامه HSE استفاده گردیده است.

مشخصات پرسشنامه استاندارد استرس شغل ۱۵ سوالی

  • تعداد سوالات:۱۵ گویه
  • تعداد صفحات:۱۰ صفحه
  • تعریف مفهومی: دارد
  • تعریف عملیاتی: دارد
  • شیوه نمره گذاری: دارد 
  • زیرمقیاس یا مولفه: دارد
  • روایی: دارد
  • پایایی: دارد
  • منبع: دارد
  • فرمت: pdf و word

روایی و پایایی پرسشنامه استاندارد استرس شغل ۱۵ سوالی

روایی پرسشنامه استاندارد استرس شغل ۱۵ سوالی

مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه‌گیری کند. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸). در تحقیق مخبری و همکاران(۱۳۸۹) روایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت.

پرسشنامه حاضر به تعداد ۳۰ عدد به صورت پایلوت بین دانشجویان توزیع گردید در نهایت با اعمال نتایج بدست آمده از این نظر روایی نسخه نهایی پرسشنامه تأیید، مطالعه مقدماتی انجام و میزان پایایی آن نیز محاسبه گردید. در پژوهش حاضر از روش‌­های اعتبار محتوا و سازه برای سنج روایی ­(اعتبار) ابزار جمع‌آوری داده (پرسشنامه) استفاده شده است.

پایایی پرسشنامه

مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم. نتایج حاصله نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌کنیم. اندازه آن معمولا بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

به منظور تعیین پایایی پرسشنامه، محسنی(۱۳۸۵)، یک نمونه اولیه از مشتریان کارکنان اداری انتخاب کرد و سپس با استفاده از داده‌های به دست آمده از این پرسشنامه‌ها و به کمک نرم افزار آماری spss  میزان ضریب الفای کرونباخ محاسبه شد. از آنجایی که مقدار بدست آمده آلفای کرونباخ برای هر یک از زیر شاخص‌ها بزرگتر از مقدار ۰.۷ می­‌باشد پایای پرسشنامه تایید می‌­شود.

برای دانلود پرسشنامه بیشتر اینجا کلیک کنید.

پرسشنامه‌های مرتبط با این پرسشنامه عبارتند از:

توضیحات:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک برروی اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • با کلیک بر روی نحوه وارد کردن داده‌ها در SPSS می‌توانید فیلم آموزشی نحوه‌ی وارد کردن داده‌ها در SPSS را مشاهده کنید.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.