پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان ساراسون 1957

پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷

پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷ توسط ساراسون (۱۹۵۷) طراحی و اعتباریابی شده است، این مقیاس، یک پرسشنامه کوتاه با ۳۷ گویه است که آزمودنی باید به هر ماده به صورت “درست و غلط” پاسخ گوید.  بدین ترتیب می‌­توان بر اساس یک شیوه “خودگزارشی” به حالات روانی و تجربیات فیزیولوژیکی فرد در جریان امتحان، قبل و بعد از آن، دست یافت.  این پرسشنامه توسط قاسمی(۱۳۹۳) اعتباریابی شده است. این پرسشنامه استاندارد می‌باشد.

قیمت : ۱۰۰۰۰ تومان

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت در قسمت محصولات با رنگ سبز ظاهر می‌شود. همچنین لینک دانلود به ایمیلی که هنگام خرید ثبت می‌کنید ارسال خواهد شد. خواهشمند است ایمیل خود را با دقت وارد کنید.

تعاریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه اضطراب امتحان

تعریف مفهومی:

اضطراب امتحان: اضطراب حالتی است که تقریبا در همه انسان‌ها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز می‌کند. یکی از اضطراب‌های شناخته شده در تعلیم و تربیت اضطراب امتحان است. اضطراب امتحان، نوع شایعی از اضطراب عملکرد است که سالانه میلیون‌ها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. پژوهشگران اضطراب امتحان را نوعی اضطراب مربوط به موقعیت می‌دانند که با عملکرد یاد‌گیری دانش‌آموز در مراکز آموزشی رابطهْ تنگاتنگ دارد و به عنوان صفتی نسبتاً پایدار و مرتبط با موقعیت‌های تهدید‌آمیز تعریف شده است.

تعریف عملیاتی:

اضطراب امتحان:نمره‌­ای که دانش‌آموز در پاسخگویی به پرسشنامه ۳۷ ماده‌­ای اضطراب امتحان ساراسون (۱۹۵۷) بدست می‌­آورد. حداقل نمره در این پرسشنامه ۰ و حداکثر نمره ۳۷ می‌باشد.

مشخصات پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷:

  • تعداد سوالات:۳۷ گویه
  • تعداد صفحات:۸ صفحه
  • تعریف مفهومی: دارد
  • تعریف عملیاتی: دارد
  • شیوه نمره گذاری: دارد 
  • زیرمقیاس یا مولفه: ندارد(تک عاملی)
  • روایی: دارد
  • پایایی: دارد
  • منبع: دارد
  • فرمت: pdf و word

روایی و پایایی پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷:

روایی پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷:

مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه‌گیری کند. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

در پژوهش قاسمی(۱۳۹۳) برای ارزیابی اعتبار اضطراب امتحان ساراسون، این مقیاس به طور همزمان با پرسشنامه اضطراب (نجاریان، عطاری و مکوندی،۱۳۷۵) و مقیاس عرت نفس(کوپر اسمیت،۱۹۶۷) به دانش آموزان نمونه پژوهش جهت اعتبار یابی داده شد.  پایایی پرسشنامه در این تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد و ۰.۸۷ به دست آمد که نشان دهنده پایایی مناسب می‌باشد.

پایایی پرسشنامه:

مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم. نتایج حاصله نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌کنیم. اندازه آن معمولا بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).برای تعیین پایایی، روش‌های مختلفی وجود دارد. در این تحقیق برای مشخص نمودن پایایی پرسشنامه‌ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسشنامه‌ها یا آزمودن‌هایی که ویژگی‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند بکار می‌رود.

در پژوهش قاسمی(۱۳۹۳) برای سنجش همسانی دورنی اضطراب امتحان ساراسون  از ضریب آلفای کرونباخ  استفاده شد بر اساس نتایج حاصله ضرایب آلفا برای کل نمونه ، آزمودنی های دختر و آزمودنی‌های پسر به ترتیب (۰.۹۴، ۰.۹۵،۰.۹۲) می‌باشد.

شیوه نمره گذاری پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷:

در این مقیاس، دامنه نمرات بین ۰ تا ۳۷ بود. نقاط برش تعیین شده بدین صورت بود: اضطراب خفیف (نمره ۱۲ و پایین­تر)، اضطراب متوسط (نمره ۱۳ تا ۲۰)، اضطراب شدید (نمره بالاتر از ۲۰).

برای دانلود پرسشنامه بیشتر اینجا کلیک کنید.

پرسشنامه‌های مرتبط با این پرسشنامه عبارتند از:

توضیحات:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک برروی اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • با کلیک بر روی نحوه وارد کردن داده‌ها در SPSS می‌توانید فیلم آموزشی نحوه‌ی وارد کردن داده‌ها در SPSS را مشاهده کنید.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.