پرسشنامه رگه هوش هیجانی

پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز فارنهام ۲۰۰۶

پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز فارنهام ۲۰۰۶، یک مقیاس خدود – سنجی است. فرم اصلی و نخستین آن دارای ۱۴۴ ماده و ۱۵ زیر مقیاس است . 

فرم کوتاه این پرسشنامه از ۳۰ ماده تشکیل شده است. به هر سوال در یک مقیاس هفت درجه‌ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم نمره داده می‌شود. هوش هیجانی جنبه دیگری از هوش است که در دستیابی افراد به موفقیت در ابعاد مختلف زندگی بیشتر از هوش شناختی ایفای نقش می‌کند. این پرسشنامه دارای زیر مقیاس‌های خوش بینی و خودآگاهی و درک، ارزیابی و مهار عواطف و هیجانات خود و دیگران و مهارت‌های اجتماعی است.

قیمت : ۵۰۰۰ تومان

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت در قسمت محصولات با رنگ سبز ظاهر می‌شود. همچنین لینک دانلود به ایمیلی که هنگام خرید ثبت می‌کنید ارسال خواهد شد. خواهشمند است ایمیل خود را با دقت وارد کنید.

تعاریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز فارنهام 

تعریف مفهومی

هوش هیجانی: به عقیده ثراندیک، هوش هیجانی توانایی مهم مدیریت انسان‌ها برای عمل به شیوه­‌ای خردمندانه در روابط انسانی است. گلمن (۱۹۹۵) نیز هوش هیجانی را شامل خودآگاهی، مدیریت و مهار هیجان‌­ها، برانگیختن خویشتن، همدلی و دست­کاری و اداره روابط می‌دانست. هوش هیجانی جنبه دیگری از هوش است که در دستیابی افراد به موفقیت در ابعاد مختلف زندگی بیشتر از هوش شناختی ایفای نقش می‌کند (بار – ان،۲۰۰۶).

مایر و سالوی (۲۰۰۴)، هوش هیجانی را شامل چهار مؤلفه دانستند که عبارتند از: توانایی ادارک، ارزیابی و ابراز عواطف، تسهیل عاطفی تفکر، شناخت، تحلیل و به کار گیری دانش عاطفی و تنظیم مدبرانه عواطف.

تعریف عملیاتی

هوش هیجانی: هوش هیجانی در این تحقیق عبارت است از نمره‌ای که هر فرد در مقیاس هوش هیجانی پترایذرو فارنهام (۲۰۰۲) با ابعاد (خود آگاهی، درک، ارزیابی و مهار عواطف و هیجان های خود و دیگران، مهارهای اجتماعی) کسب کرده است.

مشخصات پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز فارنهام 

  • تعداد سوالات: ۳۰ گویه
  • تعداد صفحات : ۹ صفحه
  • تعریف مفهومی: دارد.
  • تعریف عملیاتی: دارد.
  • شیوه نمره گذاری: دارد.
  • روایی: دارد.
  • پایایی: دارد.
  • زیر مقیاس: دارد.
  • منبع: دارد.
  • فایل: ورد و پی دی اف

روایی و پایایی پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز فارنهام 

روایی پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز فارنهام ۲۰۰۶

منظور از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری توانایی آن را داشته باشد که خصیصه و ویژگی مورد نظر را مورد سنجش قرار دهد. روایی به این دلیل دارای اهمیت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی توانایی این را دارد که هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

پرسشنامه در دسترس تعدادی از صاحب نظران قرار گرفت. در مورد هر گذینه، معیارهای مورد سنجش و این موضوع که آیا سوالات این پرسشنامه توانایی ارزیابی فرضیه‌های مرتبط را دارند یا خیر، بررسی گردید. پس از انجام ویرایش‌های زیادی که انجام گرفت روایی اولیه پرسشنامه حاضر توسط صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت. در مرحله دوم این پرسشنامه به تعداد ۳۰ عدد به صورت پایلوت بین دانشجویان توزیع شد. در نهایت با اعمال نتایج بدست آمده از این نظر روایی نسخه نهایی پرسشنامه تأیید، مطالعه مقدماتی انجام و میزان پایایی آن نیز محاسبه گردید.

پایایی پرسشنامه

هدف از پایایی آن است که ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و در اختیار گروه واحدی از افراد قرار بدهیم. نتایج بدست آمده نزدیک به هم باشد. برای سنجش پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌کنیم. اندازه آن معمولا بین صفر تا یک متغیر است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است(سرمد و دیگران، ۱۳۷۸).

به‌منظور تعیین ضریب پایایی پرسشنامه­‌های استفاده‌ شده در این تحقیق، در ابتدای امر و در مرحله پایلوت تعداد ۳۰ پرسشنامه در بین جامعه آماری که عضو نمونه نبوده‌­اند، توزیع و جمع‌آوری گردید. پس از تجزیه‌ و تحلیل داده‌­های این پرسشنامه‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS، ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) متغیر مورد بررسی به دست آمد. فروغی (۱۳۹۳) در مطالعه خود ضریب آلفای کرونباخ را برای این پرسشنامه ۰.۸۴۵ به دست آورد. این نشان از پایایی مناسب این پرسشنامه دارد.

برای دانلود پرسشنامه‌های بیشتر اینجا کلیک کنید.

پرسشنامه‌های مرتبط با این پرسشنامه عبارتند از:

توضیحات:

  • در صورت داشتن مشکل در پرداخت و دانلود با کلیک برروی اینجا با ما ارتباط برقرار کنید.
  • با کلیک بر روی نحوه وارد کردن داده‌ها در SPSS می‌توانید فیلم آموزشی نحوه‌ی وارد کردن داده‌ها در SPSS را مشاهده کنید.
  • پرداخت توسط همه کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است. پس از پرداخت سریع، به طور اتوماتیک لینک دانلود پرسشنامه مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد. می‌توانید فایل مورد نظر را دانلود نمایید.
  • فایل به صورت zip می باشد. لذا بعد از دانلود با نرم افزار winrar فایل را از حالت zip خارج کنید. برای دانلود نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.